sądecka izba gospodarcza dotacje UE Nowy Sącz dotacje unijne Nowy Sącz SIG
zostań małopolskim przedsiębiorcąakademia zarządzania

Nasi członkowie:

Zmiany w umowie transportowej UE-Ukraina. Komentarz prezesa ZMPD Jana Buczka

20 czerwca 2024 r. w Brukseli komisarz Adina Vălean i wiceminister ds. społeczności, terytoriów i rozwoju infrastruktury Ukrainy Serhiy Derkach podpisali zaktualizowaną i poszerzoną umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (w załączeniu).
 
Umowa została przedłużona do 30 czerwca 2025 r. z możliwością automatycznego przedłużenia do końca 2025 r., chyba że wystąpią "poważne zakłócenia na rynku transportu drogowego”, lub że „cele umowy nie są już osiągane”. 
 
Do umowy wprowadzono następujące zmiany:
wprowadzono wymóg posiadania przez przewoźników drogowych dokumentów potwierdzających uprawnienia do wykonywania przez nich przewozów międzynarodowych; 
wprowadzono wymóg posiadania przez przewoźników drogowych dokumentów potwierdzających fakt, że operacje bez ładunku są – zgodnie z umową – bezpośrednio związane z operacją tranzytową lub dwustronną; 
zgodnie z warunkami umowy wszystkie samochody ciężarowe realizujące transport muszą być specjalnie oznakowane – naklejka na przedniej szybie; 
Zwiększono przestrzeganie przez przewoźników drogowych transportu towarów obowiązków wynikających z umowy, w szczególności w odniesieniu do oszustw, fałszowania dokumentów kierowcy oraz naruszeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mogą prowadzić do utraty praw do świadczenia określonych w umowie usług transportowych;
Wprowadzono klauzulę ochronną, która umożliwia UE zawieszenie umowy na określonych obszarach geograficznych, jeżeli na rynku transportu drogowego na tym obszarze występują poważne zakłócenia, które można przypisać funkcjonowaniu tej  umowy.
 
Komentarz Prezesa ZMPD Jana Buczka:
Przedstawiciele branży polskiego międzynarodowego transportu drogowego od półtora roku domagali się zmian przepisów umowy transportowej pomiędzy UE a Ukrainą. Trzeba szczerze powiedzieć: rezultat prac nad tą umową nie jest dla nas satysfakcjonujący. Doceniamy jednak wysiłek ministerstwa infrastruktury, którego działania doprowadziły do wprowadzenia zmian mających poprawić kontrole związane z realizacją wykonywania przewozów przez ukraińskich przewoźników. 
 
Teraz piłka jest po stronie przedstawicieli służb kontrolnych, od których wymagamy podjęcia odpowiednich działań. To ich determinacja zdecyduje o tym, czy wprowadzone zmiany będą uznane przez branżę za sukces, czy za porażkę. Z ostateczną opinią na ten temat musimy się wstrzymać do czasu poznania efektów pracy kontrolerów.

 

UMOWA UE-UKRAINA_DO POBRANIA